Przed nami 21. edycja Przeglądu Sztuki SURVIVAL. To kolejna odsłona unikatowego wydarzenia organizowanego przez fundację Art Transparent, które prezentuje sztukę współczesną. Tegoroczny SURVIVAL odbędzie się w dniach 23–27 czerwca w dotychczas nieprezentowanych szerszej publiczności przestrzeniach Zajezdni Popowice, jednego z największych zachowanych kompleksów Przedmieścia Mikołajskiego. Swoje prace zaprezentuje ponad 40 osób artystycznych z kraju i zagranicy odnosząc się do hasła Przeglądu, które brzmi „Erzac”. W programie, prócz wystawy głównej, znalazły się oprowadzania kuratorskie i spotkania w ramach Sceny społecznej. Fundacja przygotowała także bogaty program dostępnościowy uwzględniający język migowy i „ciche godziny” – zwiedzania dla osób wysoko wrażliwych. Wstęp na SURVIVAL jest bezpłatny. Na oprowadzania obowiązują zapisy.
21 lat eksploracji miasta
Już od 21 lat SURVIVAL podejmuje wyzwanie wprowadzania sztuki współczesnej w nietypowe przestrzenie miejskie. Poprzednie edycje tego unikatowego w skali kraju Przeglądu Sztuki odbywały się m.in. na Dworcu Wrocław Główny, w opuszczonym Instytucie Farmacji Akademii Medycznej, w Pawilonie Czterech Kopuł (obecnie oddział Muzeum Narodowego), w byłej Państwowej Fabryce Wagonów Pafawag czy Szpitalu Betania przy ul. Traugutta. W tym roku zarówno osoby artystyczne, jak i zwiedzające, będą miały okazję zmierzyć się z dotychczas nieudostępnianymi szerszej publiczności przestrzeniami Zajezdni Popowice, mieszczącej się przy ulicy Legnickiej i kojarzonej z renowacją pojazdów komunikacji miejskiej.
Kompleks budynków Zajezdni przy ulicy Legnickiej 65A powstał w latach 1900–1901 jako jedna z trzech zajezdni wybudowanych wówczas we Wrocławiu dla nowoczesnego, elektrycznego systemu miejskich połączeń tramwajowych. Zajezdnia leży w zachodniej części Wrocławia, na historycznym Przedmieściu Mikołajskim. Do 1945 roku wypełniała je gęsta zabudowa czynszowa stanowiąca największe na terenie Wrocławia skupisko mieszkań w zabudowie wielorodzinnej. W trakcie Festung Breslau dzielnica ta została niemal całkowicie zniszczona. Przestało istnieć przeszło dziewięćdziesiąt procent jej zabudowy. Działania wojenne obróciły tę część miasta w – dosłownie – morze ruin. Przedmieście Mikołajskie stało się jednym z symboli bezsensowności i przede wszystkim tragicznych skutków wojny. Do dziś, poza zabudowaniami Zajezdni Popowice, na Przedmieściu Mikołajskim zachowało się zaledwie kilka (z kilkuset) kamienic czynszowych i innych budynków, schowanych wśród bloków jakie zaczęto tu wznosić na wielką skalę w latach 60.
„Erzac” w sztuce i debacie
Słowo „erzac” weszło do użycia w trakcie I wojny światowej. To namiastka rzeczy lub czynności, podróbka czegoś, co jest bardzo pożądane – gorszej jakości, ale mająca cechy wspólne z oryginałem. Czasy rządów autorytarnych pokazały, że „erzacem” można skutecznie „zamydlić oczy” także na wielką, narodową skalę. Spolszczenie niemieckiego słowa „ersatz” do swojskiego „erzacu” akcentuje splot perspektyw ekonomicznych i geopolitycznych kształtujących nasz region. Potransformacyjna Polska, a może i cała Europa Środkowo-Wschodnia, budowana była na terapii szokowej, m.in. zalewie podróbek i wierze w to, że nie przemieszczając się, można się znaleźć po zachodniej stronie. „Erzac” był i wciąż jest manifestacją klasowych podziałów, a przejście od „podróby” do oryginału – jednym z najwyraźniejszych symboli ekonomicznego awansu. Historia sztuk wizualnych wiedzie od przedstawienia ku abstrakcji i dalej – przez choćby ready mades czy zawłaszczania – zgłębia napięcie pomiędzy oryginałem a imitacją. Natomiast sztuki dźwiękowe cywilizacji zachodniej pełne są prób doskonalenia imitacji.
Tegoroczną ideę, jak i jej wielowątkowość, rozwiną w swoich pracach artyści SURVIVALU. W przestrzeniach Zajezdni Popowice obejrzymy kilkadziesiąt dzieł z obszarów takich jak malarstwo, rzeźba, instalacja, wideo czy projekty dźwiękowe. Nieodłącznym elementem Przeglądu jest Nagroda Publiczności, która w tym roku została ufundowana przez Prezydenta Wrocławia. Osoba autorska pracy artystycznej z największą liczbą głosów otrzyma nagrodę finansową. Zachęcamy do głosowania na ulubione realizacje artystyczne podczas trwania festiwalu. We wtorkowy wieczór Art Transparent zaprasza na koncert Mai Miro, który będzie ostatnim, zamykającym tegoroczny Przegląd, wydarzeniem dla publiczności.
Międzykontynentalna Scena społeczna
Scena społeczna, jak co roku, stanie się miejscem spotkań, wymiany poglądów i doświadczeń. Organizatorka festiwalu, fundacja Art Transparent, partycypuje w wielu międzynarodowych, a także międzykontynentalnych projektach. W ramach jednego z nich – Deconfining arts, culture and politics in Europe and Africa – na tegoroczny Przegląd przyjadą reprezentantki organizacji partnerskich: Muzeum Historii Kobiet (Zambia) oraz Nafasi Art Space (Tanzania). Celem projektu Deconfining jest wypracowanie nowych, równych więzi kulturowych między Europą i Afryką poprzez stworzenie trwałego modelu współpracy. Deconfining angażuje praktyków kultury, decydentów, artystów tworzących w obszarze sztuk performatywnych, medialnych i wizualnych, uniwersytety oraz odbiorców z obu kontynentów, by stworzyć nowe formy międzykontynentalnej współpracy artystycznej i kulturalnej. W ten sposób przyczynia się do lepszego, uwzględniającego różne punkty widzenia zrozumienia wzorców ograniczeń we współpracy w perspektywie międzykontynentalnej. Nadrzędnym celem tego projektu jest uwolnienie się od paternalistycznych i kolonialnych sposobów myślenia na rzecz silnej postawy partycypacyjnej oraz zapewnienie lepszego dostępu do informacji o formach międzykontynentalnej mobilności i współtworzenia. W ramach Sceny społecznej 21. SURVIVALU Art Transparent zainauguruje również polską odsłonę międzynarodowego projektu The Big Green, którego końcowym efektem będzie zbiór dobrych praktyk dla organizatorów zrównoważonych festiwali artystycznych. Fundacja przez cały weekend zaprasza na prezentacje i dyskusje, w których wezmą udział gościnie i goście z Tanzanii, Zambii oraz Polski.
W poniedziałek Art Transparent wraz z Uniwersytetem SWPS zapraszają na dwa wykłady. Agata Gąsiorowska podczas spotkania „Złoty sedes Trumpa. Do czego przydaje się ostentacyjna konsumpcja?” opowie o tym, jak konsumpcja i posiadanie rzeczy materialnych mogą być używane jako zastępcza metoda zaspokajania potrzeb emocjonalnych, duchowych czy społecznych. Katarzyna Kulwicka w ramach wykładu „Miłość w czasach app-kultury” opowie o tym, w jaki sposób obecność nowych technologii wpłynęła na relacje międzyludzkie – czy i komu ułatwia to poznawanie nowych osób i czy za ich sprawą zmieniła się jakość bliskich relacji.
Sztuka dostępna dla wszystkich
21. edycja SURVIVALU to także bogaty program dostępnościowy, który ma na celu przybliżyć sztukę do odbiorcy oraz zaprosić do udziału w Przeglądzie różne grupy społeczne. W programie SURVIVALU znalazły się oprowadzania po wystawie i przestrzeni Zajezdni z cyklu SAW (Senior Art Walk), BAW (Baby Art Walk) dla rodziców bardzo małych dzieci i KAW (Kid Art Walk) dla dzieci w wieku 5–10 lat. Zaplanowano też warsztaty dla dzieci, w ramach których powstaną wielkoformatowe kolaże. Wspólnie z Fundacją Katarynka przygotowane zostały też oprowadzania z audiodrskrypcją oraz z tłumaczeniem na Polski Język Migowy. Art Transparent zaprasza również na „ciche zwiedzanie” – od niedzieli do wtorku w godzinach 12:00–13:00 na wystawie wyciszone zostaną prace dźwiękowe oraz ograniczone silne bodźce świetlne i akustyczne.
After party
Podczas festiwalu organizatorki i organizatorzy zapraszają do Klubu festiwalowego, który czynny będzie przez cały Przegląd. Wieczorami 23 i 24 czerwca po godzinie 22:00 odbędzie się After party. W piątek imprezę rozpocznie Mac Lewandowski performensem „re:”, w ramach którego artysta zaprasza do udziału w karaoke. Od 23 do 4 rano za didżejką staną Dejot i Wojtek Furmaniuk. Sobotę dj set rozpocznie się już o 22:00, bit za bit wystąpią DiV4 i Leandra, a od północy Leandra i Veronicami. Cała impreza odbywać się będzie w postindustrialnej hali Zajezdni Popowice, a stanowisko djskie stanie na starym pługu tramwajowym. Co ważne – po północy wejście i wyjście na teren imprezy odbywać się będzie od strony ul. Legnickiej.
Wystawa towarzysząca w galerii Szewska
W ulicznej galerii Szewska do 30 czerwca można zapoznać się z wyborem detali prac artystycznych, które zostaną zaprezentowane podczas 21. edycji SURVIVALU. Osoby artystyczne przyjmują różne perspektywy i wytyczają nieoczywiste kierunki interpretacyjne tegorocznego hasła „Erzac”.
21. edycja SURVIVALU odbędzie się między 23 a 27 czerwca w dotychczas nieprezentowanych przestrzeniach Zajezdni Popowice przy ul. Legnickiej 65A (wejście od ul. Lutra). Organizatorką Przeglądu jest Fundacja Art Transparent. Prezydent Wrocławia objął Przegląd Honorowym Patronatem. Szczegóły znajdują się na www.survival.art.pl oraz www.arttransparent.org.
Osoby artystyczne: Elena Berezina, Paweł Błęcki, Paweł Czekański, Uladzimir Hramovich, Jakub Jakubowicz, Gvantsa Jishkariani, Paweł Kasprzak, Jakub Kosecki, Adam Kozicki, Alicja Kubicka, Paweł Kulczyński, Zlata Lebedz, Kasper Lecnim, Mac Lewandowski, Katarzyna Malejka, Maja Miro, Jan Mioduszewski, Martyna Modzelewska, Michał Myszkowski, Małgorzata Mycek, Aleksandra Nowysz, Zofia Pałucha, Lesia Pczołka, Mateusz Piestrak, Piotr Popek, Saszko Protah, Aleksandra Przybysz, Irmina Rusicka, John Ryaner, Marta Stysiak, Szymon Szewczyk, Karolina Szymanowska, Viktoriia Tofan, Weronika Trojańska, Agata Zemla oraz Muzeum w podziemiu
ZESPÓŁ
dyrektor Przeglądu: Michał Bieniek
kuratorki i kuratorzy: Michał Bieniek, Daniel Brożek, Anna Kołodziejczyk, Małgorzata Miśniakiewicz, Ewa Pluta
dyrektorka administracyjna: Karolina Bieniek
producent generalny: Paweł Rogowski
współpraca produkcyjna: Paweł Zaręba
komunikacja: Magdalena Basak
administracja: Ola Jach
koordynacja wolontariatu: Michalina Grabińska
identyfikacja wizualna: Łukasz Paluch, AnoMalia art studio
współpraca graficznan: Szymon Krawiec
mapa Przeglądu: Marcin Siehankiewicz
korekta: Justyna Szymczyk-Mielniczyn
tłumaczenie: Karol Waniek, Grzegorz Piątkowski, Paulina Kunicka, Anzhelika Yeltsova
dokumentacja wideo: Jacek Chamot
dokumentacja fotograficzna: Małgorzata Kujda, Jerzy Wypych
Montaż: Michał Michalczak, Paweł Kreis, Mariusz Zadorożny, Damian Kula, Kamil Wereszczyński, Klaudia Kasperska, Kacper Scheffler, Paweł Przybylski, Szymon Martuś