? Debata na temat ekologizmu, kulturowego aktywizmu i oporu, potencjalnego wpływu sztuki na środowisko, możliwych scenariuszy działania i sprawczości, oraz o zagrożeniach i przeszkodach mogących zwieść takie ruchy.
Rosario Talevi – berlińska architektka zainteresowana krytyczną praktyką przestrzenną (Rendell), pedagogiką transformacyjną oraz przyszłością feminizmu, które bada za pomocą różnych formatów przestrzennych, redakcyjnych i kuratorskich. W swojej pracy podejmuje zagadnienie architektury jako formy sprawstwa – w sensie transformacyjnym, jako zdolność do działania w inny sposób (Schneider) oraz jako formę opieki, zapewniającą polityczne narzędzia do naprawy zepsutego świata (Tronto). Obecnie pracuje jako badaczka i kuratorka na Uniwersytecie Artystycznym w Berlinie w ramach praktycznego projektu Making Futures Bauhaus +. Jest członkinią zarządu Floating University Berlin, kuratorką festiwalu Make City oraz członkinią-założycielką s-o-f-t.agency.
Balša Lubarda – socjolog środowiska specjalizujący się w badaniu komunikacji środowiskowej, radykalizmu, prawicowej polityki i ideologii politycznych. Doktorant i kierownik Zakładu Badań nad Ideologią w Ośrodku Analiz Radykalnej Prawicy, członek europejskiego oddziału Emancipatory Rural Politics Initiative. Autor badań opublikowanych w recenzowanych czasopismach, m.in. Environmental Values, Sociologia Ruralis oraz w publikacjach pozaakademickich, m.in. New Eastern Europe, Fair Observer, Open Democracy, Undisciplined Environments, Altre Economia.
Edith Jeřábková – kuratorka, teoretyczka sztuki i pisarka, członkini-założycielka Institute of Anxiety, badającego przyczyny lęków i niepokojów szerzących się w społeczeństwie pod postacią bezsenności, stresu, wyobcowania, utraty empatii, przemocy. Członkini wspólnoty WOODS, założonej w 2018 r. w ramach programu Institute of Anxiety, gospodarującej na blisko dwuhektarowej działce leśnej w pobliżu miejscowości Hnátnice w Górach Orlickich. WOODS ma na celu podważenie dualizmu teorii i praktyki, miasta i kraju, państwa i planety, ludzi i przyrody. Członkowie wspólnoty reagują na zmiany klimatyczne i związane z nimi procesy degradacji krajobrazu rolnego, leśnego i gleby, narastającą suszę i wymieranie drobnych zwierząt. Działalność organizacji przekracza granice między sztuką, nauką, aktywizmem, pracą i odpoczynkiem. Jeřábková jest laureatką stypendium im. Igora Zabela za wybitny wkład w życie artystyczne w Czechach.
Monika Sadkowska – rzeczniczka kampanii w zespole Polska Energia w ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Współpracowała z Fundacją Rozwój TAK – Odkrywki NIE (RT–ON). Współorganizatorka pierwszego obozu klimatycznego w Polsce, współtwórczyni Chóru Klimatycznego. Aktywistka i teoretyczka kultury, aktorka, piosenkarka, realizowała wydarzenia kulturalne dla Instytutu Teatralnego w Warszawie i Muzeum Polin. Jest absolwentką kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz absolwentką Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku zarządzanie sztuką.
Moderatorka debaty, dr Małgorzata Miśniakiewicz – niezależna kuratorka i historyk sztuki zajmująca się sztuką współczesną i neoawangardową. Jej ostatnie projekty dotyczą m.in. nacjonalizmu i skrajnie prawicowej polityki; ekologii sztuki; sieci kontrkulturowych; oraz sztuki i feminizmu w sztuce Europy Środkowo-Wschodniej. Doktorat uzyskała w Courtauld Institute of Art, gdzie obroniła pracę o sieciach artystycznych w Polsce w latach 70. Obecnie współpracuje z Fundacją Art Transparent oraz Motel Spatie (NL). Pracowała jako kuratorka zbiorów w Muzeum Współczesnym Wrocław. Autorka tekstów, redaktorka i badaczka, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku zarządzanie sztuką.
ℹ️ Projekt „V4 Culture for Climate – Social Scene of the 18th Edition of the SURVIVAL Art Review” jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej.