- SURVIVAL 23
- Scena Społeczna – program
- osoby artystyczne
- o haśle 3s/8h
- o miejscu
- Regulaminy
- Mapa Przeglądu
- Partnerstwa
Czerwcówka ze sztuką! 23. Przegląd Sztuki SURVIVAL w kazamatach Zamku w Leśnicy
Ile się nudzimy, a ile pracujemy? Do refleksji nad czasem, pracą i uwagą w epoce przebodźcowania zaprasza fundacja Art Transparent. 23. edycja Przeglądu Sztuki SURVIVAL odbędzie się w długi czerwcowy weekend (18–22 czerwca 2025) w kazamatach 800-letniego zamku w Leśnicy – w przestrzeni dawnej Dyskoteki Forty i otaczającym ją parku.
Czyje prace zobaczymy na Przeglądzie?
Do tegorocznego otwartego naboru na realizacje artystyczne zgłoszono kilkaset propozycji. Zespół kuratorski: Michał Bieniek, Daniel Brożek, Małgorzata Miśniakiewicz i Ewa Pluta wyłonił kilkanaście prac, które zobaczymy w przestrzeniach Zamku, oficyny i parku. Wyłonione w open callu osoby artystyczne: Martyna Baranowicz, Maciej Cholewa, Maks Cieślak, Roberto Cura, Ewa Dąbkowska, Jagoda Dobecka, Łukasz Horbów, Filip Jakubowski, Maja Janczar, Paweł Franciszek Jaskuła, Julia Królikowska, Jakub Leniart, Piotr Mlącki, Irmina Murawska, Miguel Rozas Balboa, Szymon Szewczyk, Anna Sztwiertnia, Kacper Wiatrak, Paulina Włostowska, Katarzyna Wójcicka oraz Grupa Babirot (Olga Budzan, Ewa Głowacka, Emilia Konwerska, Dominika Kulczyńska, Laura Malinowska, Anna Pastuszka, Marta Sieczkowska, Ewa Zwarycz).
Pełna lista osób artystycznych →
Hasło przewodnie: czas i uwaga
23. SURVIVAL – zatytułowany „3s/8h” – koncentruje się na relacjach między czasem, pracą a uwagą. Odwołuje się do historycznych postulatów ruchów robotniczych o ośmiogodzinnym dniu pracy i zestawia je z dzisiejszym trzysekundowym progiem uwagi w mediach społecznościowych. To zaproszenie do refleksji nad tym, jak dziś zarządzamy czasem – jako jednostki i jako społeczeństwo – w epoce przebodźcowania, elastycznego zatrudnienia i ciągłej dostępności. Hasło SURVIVALU odbija się też w kontekście miejsca i okresu (długi weekend czerwcowy), w którym odbywa się wystawa, zwracając uwagę na historię postrzegania czasu. Kategorie „czasu wolnego” czy „nudy” dostępne były przez wieki jedynie dla arystokracji czy wysokiej szlachty. Dziś to uwaga stała się nową miarą czasu i walutą w gospodarce informacyjnej. Praca przestaje być związana z konkretnym czasem, a liczy się efektywność i zadania. Jednocześnie wszyscy uczestniczymy w ekonomii uwagi, która zaburza tradycyjne pojęcia produktywności.
Odpoczywaj i nudź się społecznie
Zespół Art Transparent poleca na festiwal przyjechać rowerem – np. malowniczymi traktami po wałach wzdłuż Odry – albo pociągiem, w zaledwie piętnaście minut z Dworca Głównego. W przyzamkowym parku na odwiedzających czeka Klub Festiwalowy z przekąskami i napojami, gdzie można integrować się z innymi osobami lub po prostu odpoczywać leżąc pod drzewem na trawie czy leżakach. Bujna roślinność i woda zapewnią przyjemny chłód w trakcie czerwcowych upałów.

Każdego dnia na odwiedzających czekają też wydarzenia towarzyszące w ramach obfitego programu Sceny Społecznej. Zaplanowano rozmowy, wykłady i spotkania. O tym, kto nam zabrał czas wolny porozmawia Alek Hudzik z Mint Magazine. Instytut Narutowicza zaprosi do rozważań nad ekonomią uwagi i gniewu. Uniwersytet SWPS opowie o nowych technologiach w kontekście międzyludzkich relacji oraz o ekonomii współdzielenia.

Anna Siekierska w ramach projektu The Big Green zaprosi na grę terenową. Zespół organizatorski wraz z organizacjami partnerskimi z Afryki Południowo-Wschodniej ponownie przybliżą działania artystyczne i relacje podjęte w ramach projektu “Deconfining”. Odbędzie się też polska premiera nowego filmu School of Mutants. W programie znalazły się też oprowadzania kuratorskie oraz oprowadzania dla grup o specjalnych potrzebach np. rodzin z dziećmi czy mniejszości językowych.
Organizatorką Przeglądu Sztuki SURVIVAL jest fundacja Art Transparent, która od 20 lat wspiera sztukę we Wrocławiu.
Czas, uwaga i odpoczynek to tematy, którym przygląda się 23. Przegląd Sztuki SURVIVAL. W tym roku spotkamy się w niezwykłej przestrzeni – kazamatach 800-letniego Zamku, oficynie i parku w Leśnicy. Jak co roku, Fundacja Art Transparent zaprasza do udziału w debatach, rozmowach, wykładach i warsztatach, które koncentrują się wokół sztuki, przestrzeni publicznej i aktualnych kwestii społecznych.
Scena Społeczna działa od czwartku do niedzieli, a w programie znajdą się propozycje zarówno dla dorosłych, jak i dla rodzin z dziećmi. Codziennie w godzinach 12:00–14:00 zaplanowano działania dla rodzin, a o 13:00 odbędą się kuratorskie oprowadzania po wystawie. Przewidziano też warsztaty haftu dla dorosłych i młodzieży oraz spacery historyczne po osiedlu. W popołudniowym bloku debat i spotkań – od 15:00 do 20:00 – każdego dnia podejmiemy inne zagadnienie:
- czwartek: Odzyskać głos, odzyskać czas,
- piątek: Wspólnota i wytchnienie,
- sobota: Połączeni czy zaprogramowani?,
- niedziela: Kultura i sztuka w relacjach międzykontynentalnych.
PROGRAM
* Na oprowadzania i warsztaty obowiązują wcześniejsze zapisy pod adresem:
https://app.evenea.pl/event/survival23/
Start zapisów: wtorek, 10.06.2025, g. 15:00
** Prosimy o opuszczenie przestrzeni wystawy przed podaną godziną zamknięcia.
*** Jeżeli nie zaznaczyliśmy inaczej, wydarzenie odbywa się w języku polskim.
18.06.2025 – środa
wystawa czynna: 12:00–24:00
17:00 – spacer historyczny: „Leśnica – pociągiem do historii, willowej architektury i zielonej strefy Wrocławia!” – prowadzenie: Beata Perdek, Łukasz Zemła / wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / start: infopunkt
18:00 – mikrokonferencja: „Towards pluralistic voices – On funding systems and the work on archives in European-African cultural relations” – we współpracy z Goethe Institut Madryt – transmisja /wstęp wolny/ miejsce: namiot (ENG)
19:00 – wernisaż / wstęp bezpłatny
22:30–3:00 – after party: all night long – zagra LEANDRA / tax free / miejsce: Czuła jest noc
19.06.2025 – czwartek
wystawa czynna: 12:00–23:00
12:00–14:00 – działania dla rodzin z dziećmi: warsztaty „Malyavanki i makatki”, prowadzenie Eleną Bereziną – działanie w ramach projektu „3s/8h” (SYNERGIE) / zapisy: evenea / miejsce: namiot
13:00 – oprowadzanie kuratorskie po Scenie Dźwiękowej – prowadzenie Daniel Brożek / zapisy: evenea / start: infopunkt
14:00 – działanie dla rodzin z dziećmi: oprowadzanie Baby Art Walk – prowadzenie Gosza Tutko / zapisy: evenea / start: infopunkt
14:30–16:00 – warsztaty dla dorosłych i młodzieży: „Malyavanki i makatki”, prowadzenie Elena Berezina – działanie w ramach projektu „3s/8h” (SYNERGIE) / zapisy: evenea / miejsce: namiot
15:00 – debata: „Kultura buntu – głos obywateli czy krzyk tłumu?” – dzięki partnerstwu z Instytutem Myśli Politycznej im. G. Narutowicza – udział biorą: Jadwiga Klata, Klementyna Suchanow, prowadzenie dr Przemysław Witkowski / wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / miejsce: amfiteatr
16:00 – oprowadzanie Senior Art Walk dla seniorów mieszkających w Leśnicy – prowadzenie Ewa Pluta / zapisy: OPT Zamek / start: infopunkt
17:00 – debata: „Kto nam zabrał wolny czas?” – dzięki partnerstwu z Magazynem Mint – udział biorą: Małgorzata Halber, Katarzyna Wyszkowska, Piotr Mlącki, prowadzenie Alek Hudzik / wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / miejsce: amfiteatr
18:00 – instalacja koncertowa na skrzypce i live electronics: Viacheslav Kyrylov „byty w krainie głębokiego letargu” – wykonają: Paulina Woś (skrzypce), Viacheslav Kyrylov (elektronika) / wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona /miejsce: baszta, praca nr 27
22:00–1:00 – after party: Secret Guest selekta / tax free / miejsce: Czuła jest noc
20.06.2025 – piątek
wystawa czynna: 12:00–23:00
12:00–14:00 – działanie dla rodzin z dziećmi: gra terenowa – „Jak gąbka. O górskich lasach wodochronnych” – prowadzenie: Anna Albin, Anna Siekierska / zapisy: evenea / miejsce: namiot
13:00 – oprowadzanie kuratorskie – prowadzenie Michał Bieniek / zapisy: evenea / start: infopunkt
14:00 – oprowadzanie Kid Art Walk – prowadzenie Ewa Pluta/ zapisy: evenea / start: infopunkt
15:00 – dyskusja: „Jak to zrobić, żeby robić to razem? O poczuciu przynależności i solidarności w kulturze” – działanie w ramach projektu „3s/8h” (SYNERGIE) – udział biorą: Maria Baburia, Petr Dlouhý, Audrey Namdiero-Walsh, prowadzenie Olga Chrebor / wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / miejsce: amfiteatr / języki: PL, ENG
16:00 – oprowadzanie w j. białoruskim – prowadzenie Ilya Meyumayeu / zapisy: evenea / start: infopunkt
17:00 – wykład performatywny i dyskusja – „Dlaczego czasami warto poleżeć przed obrazem? O odpoczynku i zwolnieniu sztuce” – działanie w ramach projektu „3s/8h” (SYNERGIE) – udział biorą: Anna Chrtková, Katarzyna Roj, Edvinas Grinkevičius, prowadzenie dr Małgorzata Miśniakiewicz / wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / miejsce: amfiteatr / języki: PL, ENG
21:00 – koncert: Lemik Golemik x 71 MANE / 50 PLN / organizatorką wydarzenia jest Czuła jest noc / miejsce: Uczulenie
21.06.2025 – sobota
wystawa czynna: 12:00–23:00
12:00–14:00 – działania dla rodzin z dziećmi: warsztaty haftu ukraińskiego „Hafty nasze i nie nasze”, prowadzenie Halina Czekanowska – działanie w ramach projektu „3s/8h” (SYNERGIE) / zapisy: evenea / miejsce: namiot
12:00 – oprowadzanie z audiodeskrypcją – prowadzenie: Ewa Pluta / zapisy: fundacja Katarynka / start: infopunkt
13:00 – oprowadzanie kuratorskie w j. angielskim – prowadzenie dr Małgorzata Miśniakiewicz / jeśli rozumiesz j. polski, nie zapisuj się na to wydarzenie / zapisy: evenea / start: infopunkt
14:00 – oprowadzanie kuratorskie z tłumaczeniem na PJM – prowadzenie Ewa Pluta / tłumaczenie Elżbieta Resler / zapisy: evenea / start: infopunkt
14:00–16:00 – warsztaty dla dorosłych i młodzieży: warsztaty haftu karkonoskiego „Hafty nasze i nie nasze”, prowadzenie Olga Budzan – działanie w ramach projektu „3s/8h” (SYNERGIE) / zapisy: evenea / miejsce: namiot
15:00 – dyskusja: „Cyfrowi niewolnicy czasu: jak AI kolonizuje naszą uwagę i dlaczego to może nas wyzwolić” – udział bierze Ida Kruczek, prowadzenie Jan Blew / wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / miejsce: amfiteatr
17:00 – spacer historyczny: „Nowoczesna Leśnica — spacer historyczno-architektoniczny” / prowadzenie Iwona Kałuża / wstęp bezpłatny / start: infopunkt
17:00 – wykład: „Czy pieniądze psują sąsiedzkie relacje? O społecznych kosztach współdzielenia za opłatą” – dzięki partnerstwu z Uniwersytetem SWPS – prowadzenie prof. dr hab. Agata Gąsiorowska /wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / miejsce: amfiteatr
19:00 – wykład: „(Nie)uchwytny czas – między 8 godzinami wypoczynku a 3 sekundami uwagi w sieci” – prowadzenie: Katarzyna Kulwicka, dr Jakub Kuś /wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / miejsce: amfiteatr
23:00–4:00 – after party: zerozero kolektyw / 20–30 PLN / organizatorką wydarzenia jest Czuła jest noc / miejsce: Uczulenie
22.06.2025 – niedziela
wystawa czynna: 12:00–23:00
12:00–14:00 – działanie dla rodzin z dziećmi: warsztaty Lelenfant / zapisy: evenea / namiot
12:00 – oprowadzanie Senior Art Walk – prowadzenie Ewa Pluta / zapisy: evenea / start: infopunkt
13:00 – oprowadzanie kuratorskie – prowadzenie Michał Bieniek / zapisy: evenea / start: infopunkt
16:00 – oprowadzanie w j. ukraińskim – prowadzenie Anzhelika Yetsova / zapisy: evenea / start: infopunkt
15:00 – pokaz filmu: „Dialogue from the Between Worlds”, School of Mutants / wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / amfiteatr / języki: PL, ENG
15:15 – dyskusja po filmie: „Między kontynentami: instytucjonalne wyzwania kultury w Europie i Afryce” – działanie w ramach projektu Deconfining – udział biorą: Thomas Engel, Edgaras Klivis, Anna Godlewska, Alicja Kosińska prowadzenie dr Karolina Bieniek /wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / miejsce: amfiteatr / języki: PL, ENG
17:00 – pokaz filmu dokumentalnego dokumentującego współpracę Pro Progressione z Barefeet Theater w Zambii / wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / amfiteatr / języki: PL, ENG
17:15 – dyskusja po filmie: „Ciało jako archiwum. Artystyczne doświadczenia współpracy międzykulturowej” – działanie w ramach projektu Deconfining – udział biorą: Oliwia Bosomtwe, Roland Jacek Chojnacki, Márton Gábor Csaba, prowadzenie dr Małgorzata Miśniakiewicz /wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona / miejsce: amfiteatr / języki: PL, ENG
Wystawę Przeglądu Sztuki SURVIVAL w długi czerwcowy weekend (18–22.06.2025) zaprezentujemy we Wrocławiu w dawnej Dyskotece Forty w Zamku w Leśnicy oraz jego otoczeniu. Wstęp bezpłatny.
Tym razem pochylimy się nad hasłem „3s/8h”. Temat dotyczy m.in. wolnego czasu i jest przyczynkiem do artystycznego dialogu dotykającego takich tematów jak historia ludowa, emancypacja ruchów robotniczych, społeczne konsekwencje przemian gospodarczych oraz rola technologii w kształtowaniu wspólnot.
Zespół kuratorski w składzie: Michał Bieniek, Daniel Brożek, Małgorzata Miśniakiewicz, Ewa Pluta dokonał weryfikacji i wyboru prac artystycznych spośród nadesłanych 360 propozycji w open callu.
Podczas 23. SURVIVALU zaprezentujemy prace następujących osób i grup artystycznych wyłonionych w open callu:
Martyna Baranowicz, Maciej Cholewa, Maks Cieślak, Cura, Ewa Dąbkowska, Jagoda Dobecka, Łukasz Horbów, Filip Jakubowski, Maja Janczar, Paweł Franciszek Jaskuła, Julia Królikowska, Jakub Leniart, Piotr Mlącki, Irmina Murawska, Miguel Rozas Balboa, Szymon Szewczyk, Anna Sztwiertnia, Kacper Wiatrak, Paulina Włostowska, Katarzyna Wójcicka oraz Grupa Babirot: Olga Budzan, Ewa Głowacka, Emilia Konwerska, Dominika Kulczyńska, Laura Malinowska, Anna Pastuszka, Marta Sieczkowska, Ewa Zwarycz.
Ponadto w części Scena Dźwiękowa wystawy 23. SURVIVALU doświadczymy prac:
Wojtek Blecharz, Krzysztof Cybulski, Edy Fung, Viacheslav Kyrylov & Paulina Woś.
W ramach projektu „The Big Green” – Anna Siekierska zaprezentuje swoją pracę stworzoną we współpracy z Anną Albin.
W ramach projektu „Deconfining – sztuka, kultura, polityka w Europie i Afryce” zobaczymy prace:
Lindi Dedek, Josephine Kiaga, Jan Moss, Moses “Teflon” Kizza, Michalina Musielak.
W oficynie obok Zamku zobacz też prace Ali Savashevich, Diny Mimi, Lesyany Vasylchenko oraz w parku działanie Petra Dlouhýego & Pauline’y Payen w ramach wystawy towarzyszącej programowi kulturalnemu polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025 w ramach programu dotacyjnego SYNERGIE.
Temat „3s/8h” przywołuje dwie jednostki czasu: 8 godzin to – zgodnie z postulatami ruchu robotniczego – część doby przeznaczona na wypoczynek i samoorganizację, natomiast 3 sekundy to minimalna ilość czasu, jaką odbiorca przeznacza na zaangażowanie się w media społecznościowe. Obecnie poczucie upływu czasu, a zatem możliwości gospodarowania nim, stało się jeszcze bardziej nieuchwytne i względne. Żyjemy w epoce, w której większość osób obywatelskich zachodnich społeczeństw ma do dyspozycji więcej niezagospodarowanego pracą zawodową i reprodukcyjną czasu przy jednoczesnym poczuciu, że stale go ubywa i im brakuje.

Dziś czas jest nie tylko materialnie mierzalnym, ograniczonym zasobem. Istotną jednostką mierzenia czasu stała się bowiem uwaga, której skupienie okazuje się zarówno współczesną walutą, jak i osobistym oraz neurologicznym wyzwaniem. Po pańszczyźnie, fabrycznych etatach i różnych formach zatrudnienia łączących określoną pracę z czasem poświęcanym na jej wykonanie teraz mierzymy się z relacją czasu i pracy definiowanej efektywnością oraz realizacją zadań. Jednocześnie nieustannie partycypujemy w ekonomii uwagi, która stoi w kontrze do codziennej produktywności i ekonomii czasu pracy.
W epokach nowożytnych czas stał się pojęciem klasowym. Wszędzie tam, gdzie gospodarka opierała się na systemie pracy niewolniczej, przede wszystkim w europejskich koloniach, ale też w uzależnionej od pańszczyzny Rzeczpospolitej, czas miał kilka wymiarów. Jeszcze w 1807 r. Hubert Vautrin pisał o ziemiach polskich, że „na pana niewolnik haruje od wschodu do zachodu”. Tymczasem polska i europejska arystokracja żyły z nadmiarem czasu wolnego, w permanentnej nudzie, którą zabijały, organizując przyjęcia i polowania. Zarówno nuda, jak i samowola oraz bezkarność szlachty podkreślały podziały klasowe i reprodukowały mechanizmy władzy.

Dopiero pojawienie się ruchów robotniczych doprowadziło do rewolucji w zakresie organizacji czasu. Osoby uprzywilejowane ekonomicznie wciąż mogły rozporządzać swoim czasem do woli, jednak robotnicze postulaty, manifesty i strajki wytrącały im z rąk część narzędzi służących do zarządzania w sposób praktycznie dowolny kalendarzem ludzi przynależących do tzw. stanów niższych. Na przestrzeni dziesięcioleci ruchom robotniczym w niektórych częściach świata udało się podzielić dobę na sektory pracy i odpoczynku. W ten sposób czas nie przestał jednak być narzędziem klasowych podziałów, ale stał się jeszcze jednym znormalizowanym systemem miary, który w krajach uprzywilejowanych podlega kontroli rynku i państwa.
Charakterystyczny dla późnego kapitalizmu nienormowany czas pracy i elastyczne formy zatrudnienia przyczyniają się do trwania w wiecznej gotowości i przy fragmentarycznej obecności. Rozmycie granic między czasem pracy a czasem wolnym i zanurzenie ich obu w czasie bezkresnej kapitalistycznej produkcji sprawia, że czas sam z siebie staje się osobistą walutą, narzędziem autoeksploatacji i źródłem stresu.

Zagadnienie wolnego czasu historycznie wiąże się z mechanizmami budowania wspólnoty, kultywowania tradycji czy walki o prawa obywatelskie. Współcześnie większość osób mieszkających w krajach Zachodu ma więcej tzw. czasu wolnego niż kiedykolwiek wcześniej. Został on jednak rozpoznany jako ogromny rynek, a nie społeczny, polityczny czy prywatny zasób. Zrodziło to czas fantomowy, który pod pozorem wolności wyboru i możliwości samostanowienia rozmywa się w rozproszonym pochłanianiu treści.

Upowszechnienie się Internetu i serwisów społecznościowych spowodowało skrócenie czasu niezbędnego do przyswojenia pojedynczego utworu, jednocześnie zwiększając – ponad ludzkie możliwości poznawcze – ilość dostępnych nagrań i albumów w serwisach streamingowych. Także masowość i coraz niższe ceny urządzeń rejestrujących i archiwizujących coraz częściej przyczyniają się do zastępowania procesów słuchania i patrzenia uczeniem maszynowym, oddając tym samym to pole pod zarząd AI. Ten dość ponury obraz odmieniają np. współczesne koncepcje sztuki dźwięku, stawiające na wspólnotowość doświadczenia i rolę przestrzeni przeznaczonych dla wyobraźni dźwiękowej.

Przebodźcowanie jako codzienność bycia we współczesnym świecie jest udziałem większości z nas. Jego pierwsze (już rozpoznane) neurologiczne, psychologiczne i społeczne konsekwencje domagają się próby przemyślenia tego, jak rozumiany i używany może być prawdziwie wolny czas. Prywatyzacja stresu i próby rozładowania go w urynkowionych sposobach relaksu prowadzą do poszukiwania stabilnych struktur, które pozwolą nadać wartość momentom niepodlegającym logice produkcji. Być może zwrot konserwatywny – pielęgnujący rozpoznane systemy i relacje – jest reakcją na czas, który nam umyka i już wylał się poza własne ramy.
Leśnica, wrocławskie osiedle o ponad 800-letniej historii, jest położona ok. 12 km na zachód od centrum miasta. Ta dawna wieś uliczna została przyłączona do Wrocławia w 1928 r. na fali największego powiększenia terytorium miasta o kilkadziesiąt wsi i dwa miasteczka. Leśnica była wówczas liczącą ok. 5 tys. osób osadą, zdegradowaną z miasteczka do wsi, i nosiła nazwę Deutsche Lissa.

Wcześniej była wielokrotnie palona w trakcie najazdów i rozmaitych walk. Najpierw spalili ją husyci, a później żołnierze walczący w wojnie 30-letniej oraz wojska Napoleona Bonaparte na początku XIX w. W 1945 r., mimo iż przechodził tędy front walk o Wrocław, Leśnica doznała stosunkowo małych zniszczeń. Jednocześnie od sierpnia 1942 r. działał tu podobóz obozu koncentracyjnego Gross-Rosen.

Leśnica, a dokładnie stojący w niej zamek, była jedną z siedzib śląskiej linii Piastów. Zamek prawdopodobnie został wybudowany w 1132 r. jako niewielki gródek obronny przy trasie do Legnicy. W nocy z 7 na 8 grudnia 1201 r. zmarł w nim księże Bolesław I Wysoki. W 1335 r. zaś, po śmierci Henryka VI Dobrego – ostatniego księcia wrocławskiego, zamek wraz z całym księstwem stał się częścią królestwa Czech. Po tym czasie majątek leśnicki był własnością kolejnych rodów szlacheckich.

Jeden z właścicieli zamku, przybyły z Włoch hr. Horatio di Forno, stał się bohaterem potwornych legend. Hrabiego cechowały fanatyzm religijny i okrucieństwo wobec poddanych. Podobno kazał zabić 50 osób chłopskich za odmowę przejścia na katolicyzm. Miał także zasztyletować w przypływie gniewu swojego służącego za rozlanie kilku kropel wina. Przez stulecia ludność Leśnicy wierzyła, że upiór arystokraty błąka się po leśnickim zamku, wpływając na pogodę oraz stan pobliskiej rzeki Bystrzycy. Nad osobami służącymi w posiadłości, szczególnie pokojówkami, miał się także znęcać syn hrabiego.
Po 1733 r. zamek gruntownie przebudowano w stylu barokowym.

Wkrótce wokół budowli narosła kolejna legenda o rzekomej wizycie króla Prus Fryderyka II, który po zwycięskiej bitwie pod Lutynią w 1756 r. miał wejść do zamku, zaskakując niczego nieświadomych żołnierzy austriackich, którzy w nim kwaterowali. Tę zmyśloną historię rozpropagował i osadził w świadomości społecznej obraz autorstwa Adolfa Menzla.
Konstrukcja przetrwała działania wojenne w 1945 r., a po pożarze w latach 50. zdecydowano o jej odbudowie i przekształceniu w dom kultury. Obecnie działa w nim Dom Kultury OPT ZAMEK.

Pałac w Leśnicy jest charakterystycznym dla architektury Śląska przykładem przekształcenia średniowiecznej siedziby w renesansowy dwór, a następnie okazały barokowy pałac. Budowlę otaczają fortyfikacje bastejowe z XVII w. – w ich przyziemiach najpierw urządzono kazamaty, a na przełomie tysiącleci działa w nich jedna z największych w mieście dyskotek.
Regulamin 23. Przeglądu Sztuki SURVIVAL
Regulamin wydarzeń projektu „3s/8h”
Organizatorka: fundacja Art Transparent
Partner Generalny: OPT Zamek
Dofinansowano
Zadanie publiczne pt. „Promocja Wrocławia jako ważnego ośrodka sztuki współczesnej poprzez organizację i przeprowadzenie Przeglądu Sztuki SURVIVAL w 2025 roku – 23. Przegląd Sztuki SURVIVAL pt. »3s/8h«” jest dofinansowane ze środków Gminy Wrocław | www.wroclaw.pl
Zadanie pt. „23. edycja Przeglądu Sztuki SURVIVAL pt. »3s/8h«” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Zadanie pt. „3s/8h” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu dotacyjnego SYNERGIE
Zadanie pt. „Deconfining – sztuka, kultura, polityka w Europie i Afryce” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Projekty „Deconfining arts, culture and policies in Europe and Africa (DECONFINING)” oraz „The Big Green” są dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
23. Przegląd Sztuki SURVIVAL
3s/8h
18–22.06.2025 (środa–niedziela)
dawna Dyskoteka Forty i Zamek w Leśnicy
plac Świętojański 1
54-017 Wrocław
Wstęp na wystawę i wszystkie wydarzenia towarzyszące jest bezpłatny.
Wystawa czynna:
12:00–24:00 – środa
12:00–23:00 – czwartek, piątek, sobota i niedziela
Organizatorka: Fundacja Art Transparent / www.arttransparent.org
Partner Generalny: OPT Zamek
Zespół kuratorski: Michał Bieniek, Daniel Brożek, Małgorzata Miśniakiewicz, Ewa Pluta