Z radością ogłaszamy, że zdaniem osób, które w tym roku odwiedziły Przegląd Sztuki SURVIVAL, nagroda za najlepszą pracę 19. Przeglądu Sztuki SURVIVAL wędruje do Viktoriii Tofan za 🔉 „Nie bójmy się Bobo”.
Pieśń kołysanki – będącej formą kobiecego protestu – została przekształcona w immersyjne doświadczenie drgań akustycznych, przedstawiając fizyczność dźwięku jako opowieść.
Kołysanka jest mocnym aspektem psychologiczno-kulturowym, występuje niemal w każdej kulturze i miejscu na Ziemi. W słowiańskiej kulturze istnieją śmiertelne kołysanki, które spełniają rolę rytuału wypędzania “obcego” z dziecka. Według jednej wersji Słowianie wierzyli, że dzieci rodzą się z jasną i czystą duszą. Gdy zaczynały być kapryśne lub płakały bez powodu to oznaczało, że opanował je zły duch – tak zwany “obcy”. Dlatego matka śpiewała śmiertelną kołysankę, lecz nie dedykując jej dziecku, a złemu duchowi – “obcemu”, pragnąc go wypędzić.
Kołysanka występuje także jako ukryta forma wypowiedzi kobiet, dając możliwość wypowiedzenia swojej historii, problemów i trudów związanych z byciem matką i żoną, a czasami wyrażenia swojej opinii na temat porządku panującego w społeczeństwie.
Konstrukcja instalacji dźwiękowej oparta jest na potężnych drewnianych membranach odtwarzających nagrania śmiertelnych kołysanek śpiewanych przez obecnie strajkujące kobiety w Polsce , sprzeciwiające się opresji władzy ograniczającej prawa i swobody obywatelskie. Gest kobiet symbolicznie nawiązuje do istnienia w społeczeństwie tzw. “obcych”, do braku możliwości bycia usłyszanym i zrozumianym. Tekst kołysanki zaśpiewany przez kobiety tworzy sytuację zaistnienia Ja językowego, Ja mówiącego, Ja pełnego i prawdziwego. Forma instalacji odwołuje się do dziecięcej kołyski, a fizyczność wzmacnianych przez drewniane powierzchnie drgań jest zaproszeniem do poddania się rytuałowi wypędzania “obcego” oraz zanurzenia w pieśni.
Oddano 899 głosów, wyłaniając podium: 🥇 Viktoriia Tofan, Nie bójmy się Bobo (188) 🥈 Paweł Czekański, NASZA (110) 🥉 Kamil Kak, Strefa Wolna (50)
GRATULUJEMY! Fundatorem nagrody jest Podwale 61 Projekt sp. z o.o. / Maćków Pracownia Projektowa.