SURVIVAL 16

pałac Wallenberg-Pachalych

ul. Szajnochy 10, Wrocław

Po raz 16. odbędzie się we Wrocławiu Przegląd Sztuki SURVIVAL – jeden z największych przeglądów sztuki w przestrzeni publicznej w Polsce.

Przegląd Sztuki SURVIVAL to realizowane od 15 lat wydarzenie artystyczne, którego głównym celem jest prezentacja sztuki współczesnej w przestrzeni miejskiej Wrocławia.
SURVIVAL odbywa się co roku w innym miejscu; adaptuje budynki lub przestrzenie użyteczności publicznej ‒ miejsca zapomniane, czasem opuszczone lub zaniedbane, zawieszone pomiędzy minionymi czasami swojej świetności a niepewną i nieokreśloną przyszłością.

16. edycja Przeglądu Sztuki SURVIVAL odbędzie się w dawnym, klasycystycznym pałacu rodziny Wallenberg-Pachalych. Zarówno ze względu na historię budynku, jego wieloletnie przeznaczenie, jak i na obecną wartość (w rozumieniu dobra kultury, ale i dobra finansowego), hasłem i tematem tegorocznej edycji Przeglądu będzie: Kapitał ‒ termin wywodzący się z dziedziny ekonomii i finansów, oznaczający zasoby trwałe.

SURVIVAL od lat podejmuje się analizy zagadnienia wytworów architektury jako obszaru, w którym ujawnia się niebywała łatwość zacierania granic pomiędzy porządkami przeszłym, obecnym, przyszłym. Architektura jako namacalne wspomnienie tego, co minione, ujawnia swoją nietrwałość i zmienność, obnażając jednocześnie chwiejny i nietrwały charakter stojących za nią kapitałów.
Z punktu widzenia tej praktyki SURVIVALU, która lokuje wystawę sztuki w zdegradowanych przestrzeniach, pałac Wallenberg-Pachalych w mniejszym stopniu opowiada o materialnym zniszczeniu, które może dokonywać się na tkance architektury ‒ mamy tu raczej do czynienia z wyczerpaniem się pewnej idei czy koncepcji piękna, widzimy subtelny i budzący nostalgię rozpad. Pałac symbolizuje bowiem przestrzeń niedostępną i elitarną, niemającą we współczesnym mieszkalnictwie praktycznie żadnego odpowiednika. Nieremontowany od dekad i spatynowany stanowi powidok tego, czym był w momencie powstania. Tym samym dla tegorocznego SURVIVALU ważne będą zarówno wątki dotyczące tematu piękna i zbytku, jak i upadku, bankructwa czy trwonienia.

Kapitał ma wiele znaczeń. W powszechnym użyciu funkcjonuje choćby pojęcie kapitału ludzkiego, symbolicznego czy politycznego. Szczególnie nośnym w odniesieniu do sztuki wydaje się kontekst finansów i ekonomii. Obiekty sztuki w końcu same w sobie są często rozumiane właśnie jako kapitał, który należy, czy wręcz wypada gromadzić. Sztuka i ekonomia od zawsze zresztą szły w parze. Za pracą artystów stali wpływowi mecenasi wraz z wkładem finansowym, bez którego sztuka często nie mogłaby zaistnieć. Ten schemat utrzymuje się po dziś dzień, a relacje sztuki z prywatnym kapitałem często kształtują artystyczne kariery.

Interesującym rozwinięciem związków sztuki i ekonomii okazuje się modne w ostatnim czasie zjawisko art brandingu ‒ strategii marketingowej, która używa sztuki jako narzędzia w procesie budowania pozytywnego wizerunku marki. W sztukę inwestują nie tylko ludzie zamożni, z prywatnych pobudek, ale i największe światowe korporacje oraz banki, budując imponujące kolekcje, sponsorując wydarzenia artystyczne, fundując stypendia najzdolniejszym artystom ‒ starannie konstruują tym samym tożsamość marki. Sztuka jako produkt, który odbieramy emocjonalnie, okazuje się idealnym narzędziem w sterowaniu czysto emocjonalnymi wyborami konsumentów i wzmacnianiu przywiązania do określonego brandu.
A jednak sztuka wysoka wciąż podejmuje próby odcięcia się od świata komercji, chcąc pozostać niezależną. Mimo to granica między aktywnością artystyczną w służbie komercji a twórczością w imię wyższych idei nierzadko się zaciera. Można tu przywołać choćby modę czy reklamę, w których to dziedzinach działają często najbardziej cenieni artyści współcześni, a dochód finansowy wynikający z ich pracy nie kwestionuje jej wartości artystycznej.

Pojęcie kapitału w odniesieniu do sztuki pozwala na rozpatrywanie szeregu problemów związanych z rynkiem wytworów artystycznych, systemem ich wartościowania i metod wyceny.
Niezwykle interesujące okazują się związki pomiędzy prawami, jakimi rządzą się giełda i świat rynku sztuki. Dzieło sztuki to w końcu inwestycja obciążona wysokim ryzykiem. Niejednoznaczne zasady wyceny dzieł sztuki, nagłe spadki i wzrosty ich wartości, manipulacja cenami rynkowymi sprawiają, że sztuka staje się kolejnym przedmiotem rynkowej spekulacji.
Zestawienie pojęcia kapitału z dziedziną sztuki wysokiej skłania do poszukiwania odpowiedzi na wiele pytań: w jaki sposób ekonomiczne uwarunkowania rządzą światem sztuki i w jaki sposób wpływają na działalność twórczą artystów? Czy inspirują do działania, czy wręcz przeciwnie – wpływają na twórczy impas? Jaka jest we współczesnym społeczeństwie pozycja artysty, gdy rozpatrywać jego status ekonomiczny?

O ile stosunkowo łatwo zdefiniować pojęcie kapitału w odniesieniu do sztuk plastycznych o charakterze użytkowym czy dekoracyjnym, o tyle wciąż nierozwikłany zostaje problem miejsca sztuki krytycznej w świecie współczesnego kapitalizmu – jak rysuje się wartość rynkowa tej dziedziny sztuki? Jaka jest wartość prac artystycznych, które nie mają oparcia w dobrach materialnych? Czy współczesna sztuka krytyczna burzy, a może jedynie umacnia kapitalistyczny porządek[1]?

Wydaje się, że w Polsce, przy stosunkowo niewielkim rynku sztuki, dyskusja na temat związków kultury i ekonomii dopiero się zaczyna. Artyści zaczynają manifestować swoje niezadowolenie z powodu braku stabilności zatrudnienia czy niskich zarobków. Powszechne w naszym kraju przekonanie, że artysta powinien pracować pro bono, dla dobra społeczeństwa, stopniowo zaczyna być podważane. Z drugiej strony zła sytuacja ekonomiczna osób zatrudnionych w kulturze stawia wiele z nich przed koniecznością komercjalizacji działań artystycznych, często za cenę wolności sztuki.

 

[1] Bojana Kunst, Artysta w pracy: o pokrewieństwach sztuki i kapitalizmu, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2016

Konkurs na realizacje artystyczne do 16. edycji Przeglądu Sztuki SURVIVAL został zakończony!

Dziękujemy wszystkim za przesłanie zgłoszeń.

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone w połowie maja 2018 roku.

projekt graficzny: Łukasz Paluch / anoMalia art studio

 

16. edycja Przeglądu Sztuki SURVIVAL odbędzie się w klasycystycznym pałacu rodziny Wallenberg-Pachalych. Pałac został zaprojektowany przez Carla Gottharda Langhansa (słynnego niemieckiego architekta, autora m.in. Bramy Brandenburskiej) w latach 1785-1787, a następnie przebudowywany i powiększany w latach 1810 i 1890. Pałac łączył funkcje użytkowe z mieszkalno-reprezentacyjnymi. Pierwsze piętro było luksusową rezydencją. Parter zajmowało przedsiębiorstwo bankowo-handlowe, kantor wymiany walut i biuro obsługi spedycji towarów. Do 1945 roku był siedzibą Commerzbanku.

Pałac Pachalych to jeden z najbardziej okazałych pałaców XVIII-wiecznego Wrocławia. Budynek nie ucierpiał podczas II wojny światowej, dlatego dzisiaj posiada jedyne zachowane we Wrocławiu klasycystyczne wnętrza: w salonie zachowały się stiuki, kominek z niszą ujętą z obu stron hermami oraz cztery narożne wnęki flankowane jońskimi kolumnami. Zachowało się także malowidło na plafonie z 1788 roku wykonane przez Philippa Antona Bartscha.

Po 1945 roku budynek zaadaptowano do celów bibliotecznych. Tu znajdowały się: oddział opracowywania zbiorów, gabinety dyrektorskie, administracja Biblioteki Uniwersyteckiej. W 2013 roku budynek został wyłączony z użytku i wystawiony na sprzedaż.

fot. Małgorzata Kujda

Zostań wolontariuszem 16. Przeglądu Sztuki SURVIVAL – zbierz swój “kapitał” !

Dołącz do nas i zostań wolontariuszem 16. edycji Przeglądu Sztuki SURVIVAL.
SURVIVAL – jeden z największych przeglądów sztuki współczesnej w przestrzeni publicznej w Polsce co roku odbywa się w innej przestrzeni, a jego znakiem rozpoznawczym jest nomadyczny charakter. Tegoroczna, 16. edycja odbędzie się w niezwykłym, klasycystycznym pałacu rodziny Wallenberg-Pachalych, który mieści się w ścisłym centrum Wrocławia – przy ulicy Szajnochy.
Zarówno ze względu na historię budynku, jego wieloletnie przeznaczenie, jak i na obecną wartość, hasłem i tematem tegorocznej edycji Przeglądu będzie: “Kapitał”, rozumiany w odniesieniu do ekonomii, ale i do kapitału ludzkiego (intelektualnego), symbolicznego czy politycznego.

W ramach przygotowywanej w pałacu wystawy zaprezentowanych zostanie kilkadziesiąt projektów artystycznych (obiektów, instalacji dźwiękowych i wideo, performansów) opracowywanych przez najciekawszych polskich i zagranicznych artystów.

Jeżeli chcesz współtworzyć tegoroczną, 16. już edycję Przeglądu Sztuki SURVIVAL, poznać nowych ludzi, uczestniczyć w ciekawych wykładach, projekcjach, a także pracować przy obsłudze gości festiwalowych i centrum festiwalowym – nie zwlekaj. Zapewne czekamy właśnie na Ciebie!

Jak możesz dołączyć do naszego zespołu? To bardzo proste – wystarczy, że uzupełnisz krótki formularz zgłoszeniowy, który znajdziesz tu:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSczzxndfIBofmGAcJyvYC00fMIYvBxw5YqbLEvHGGlUzBKjmw/viewform?usp=sf_link

W jakich zadaniach możesz się sprawdzić:

– obsługa naszego centrum festiwalowego i wystaw;
– wsparcie działań promocyjnych;
– produkcja wystawy głównej (montaż i demontaż);
– opieka nad gośćmi, szczególnie zagranicznymi;
– pomoc przy organizacji wydarzeń towarzyszących – debaty, konferencje, scena dźwiękowa

Co otrzymasz w zamian?

  • umowę wolontariacką wraz z zaświadczeniem;
  • możliwość zdobycia doświadczenia przy produkcji dużej imprezy kulturalnej;
  • nowe, ciekawe znajomości i świetną zabawę
  • okazję do rozwinięcia umiejętność pracy w grupie;
  • aktywny udział w cenionym przeglądzie sztuki współczesnej

Na wasze formularze czekamy do 20 maja – w razie pytań piszcie śmiało:

Weronika Sowińska: wolontariat@survival.art.pl, tel. 888 707 977

SURVIVAL 16. Przegląd Sztuki

Kapitał

22.06 ‒ 26.06.2018

Pałac Wallenberg-Pachalych
ul. Szajnochy 10, Wrocław

dyrektor Przeglądu: Michał Bieniek
kuratorzy: Michał Bieniek, Anna Kołodziejczyk, Anna Stec

 

 

Sprawdź miejsce na mapie