SURVIVAL 19

25–29.06.2021

19. Przegląd Sztuki SURVIVAL

Snując plany na 2021 z perspektywy przedłużonej izolacji, różnych form społecznej kwarantanny i ze świadomością nieprzewidywalności sytuacji, staramy się dostrzec wpływ i zmiany, jakie te wydarzenia mogą mieć nie tylko na nasze doraźne funkcjonowanie w przyszłości, ale też jak oddziaływać będą w dalszej perspektywie. Jednym z wielu dotąd niekwestionowanych, a gwałtownie weryfikowanych przez pandemię covid-19, filarów życia społecznego jest utożsamianie wolności i prawa do przemieszczania.

Rok 2020 drastycznie przerwał europejski epizod wolnego ruchu ludzi w strefie Schengen, powracając do pytań o znaczenie narodowych granic i ich użyteczności dla zarządzania kryzysem, zarówno biologicznym, jak i społecznym i tożsamościowym. Pozostanie i trwanie w jednym miejscu okazały się nie wyborem, a koniecznym sposobem życia opartego na utkwieniu w coraz bardziej kurczącym się polu. Akceptacja ograniczonej wolności przemieszczania w imię ochrony życia nakreśla obszar dociekań dotyczących nazwania i wartościowania na nowo tego, co oznaczać może tu i teraz.

Z tego przymusu osadzenia – który dla wielu z nas oznaczał wielotygodniowe siedzenie przed ekranem – i klaustrofobicznie kurczących się przestrzeni życia, od zamkniętych lotnisk po kwiaciarnie, wyłania się pytanie o nowe rozumienie lokalności. To, co niedawno zaczęliśmy postrzegać w kategoriach ekologii i zrównoważonej produkcji, jako świadomy wybór, gwałtownie przekształciło się w opresyjną i konieczną doraźność. Jednym z pandemicznych przekształceń naszego życia jest to jak zaczynamy zaznawać, postrzegać i definiować nasze najbliższe otoczenie, zarówno z jednostkowego, jak i społecznego punktu widzenia.

Mobilność – rozumiana jako kosmopolityzm, elastyczność, podróżowanie i dynamizm – do niedawna była jednym z wyrazów pozycji społecznej i artystycznej. W perspektywie świata sztuki, sieciowanie i bycie wszędzie miały być jednym z warunków sukcesu, a przynależenie do różnych miejsc i kontekstów jednym z elementów budowania widzialności i kapitału symbolicznego. Taka dynamika budowania relacji i funkcjonowania podlega krytyce nie tylko dlatego, że w izolacji zdaje się nie mieć większego znaczenia, czy rozmówca widziany na ekranie jest ulicę, czy kontynent dalej. Bezruch okazuje się nowym sposobem funkcjonowania.

W przeszłości jedna z największych w Europie fabryka maszyn i taboru kolejowego, obecnie przekształcana w usługowo-mieszkaniowy fragment miasta, budynki i historia Pafawagu oferuje istotny kontekst dla hasła Nigdzie stąd nie pojedziecie, zarówno jako ślad po innym porządku produkcyjnym i obieranym kierunku rozwoju, jak i w dosłownym badaniu historii mobilności. O ile są to istotne konteksty, zależy nam by wystawa w 2021 nie była ściśle poświęcona samemu Pafawagowi. Przesyłając propozycję prosimy, by mieć na uwadze charakter dostępnych przestrzeni; ze względu na dużą kubaturę otwartych pomieszczeń i trudność w wydzieleniu indywidualnych pomieszczeń na poszczególne realizacje, jesteśmy zainteresowani propozycjami site-specific które uważnie przyglądają się konkretnemu miejscu. Przewidujemy także wykonanie realizacji na zewnątrz budynku.

KONKURS NA REALIZACJE ARTYSTYCZNE – OPEN CALL
Termin zgłoszeń: 22.12.2020 –14.02.2020

fot. Małgorzata Kujda

Linke-Hofmann-Werke od 1912 roku był największym zakładem przemysłowym we Wrocławiu. Fabryka powstała z połączenia mniejszych fabryk budowy maszyn i taboru kolejowego (Fabryka Budowy Wagonów Gotffried Linke, Zakład Budowy Maszyn Gustava Ruffera, Fabryka Budowy Wagonów braci Hofmann), których początki sięgały połowy XIX wieku. Zanim nastąpiła ta fuzja właściciele fabryki Linkego zaczęli w 1895 roku przenosić produkcję na podwrocławską wieś Muchobór Mały, gdzie wkrótce na terenie 196 hektarów powstało kilka potężnych hal produkcyjnych, okazały budynek administracyjny i inne obiekty. Fabryka zatrudniała nawet do 4 tysięcy pracowników, co czyniło ja także największym pracodawcą w międzywojennym Wrocławiu. Miała ogromne moce produkcyjne, stając się jednym z największych dostawców taboru kolejowego w Europie. Produkowano w niej dosłownie wszystko co mogło poruszać się na torach (lokomotywy, wagony kolejowe różnego przeznaczenia, wagoniki dla kolejek górskich itp.), ale również tramwaje, ciągniki, maszyny dla przemysłu spożywczego. Jakość produktów oraz terminowość wykonywania zleceń sprawiały, że wagony i lokomotywy z Wrocławia eksportowano do wielu krajów świata. Zdobywały także liczne nagrody i wyróżnienia na wystawach i targach. W czerwcu 1920 roku fabryka wyprodukowała dwutysięczną lokomotywę. Zarząd zakładu bardzo dbał o zapewnienie dobrych warunków pracy oraz opieki socjalnej dla swoich pracowników. W wolnym czasie mogli oni także korzystać z obiektów sportowych należących do zakładu lub bazy wczasowej. W trakcie pierwszej wojny światowej Linke-Hofmann-Werke produkowała samoloty rozpoznawcze LFG Roland C.II „Walfisch, a podczas kolejnej wojny wagony pancerne oraz elementy uzbrojenia, w tym części do rakiet V-2. W latach 40. na terenie fabryki utworzono obóz pracy AL Breslau II, w którym pracowało przeszło 1000 robotników przymusowych z Polski, Francji i Czech.

Zbiory Muzeum Miejskiego Wrocławia

W 1945 roku potężny zakład produkcyjny fabryki taboru kolejowego Linke – Hofmann Werke w ciągu zaledwie kilku dni zmienił się w wielkie gruzowisko. Pierwsza polska grupa pracowników, która obejmowała fabrykę oszacowała jej zniszczenia na 80 %. Jednak odbudowa, tego największego z wrocławskich zakładów produkcyjnych, była zadaniem priorytetowym. Jej ponowne uruchomienie miało wtedy wielkie znaczenie propagandowe. Dla Wrocławia było symbolem odbudowy miasta i odrodzenia lokalnego przemysłu, a dla całej Polski nadzieją na szybki rozwój połączeń kolejowych. W 1953 fabryka wyprodukowała pierwszą powojenną polską lokomotywę elektryczną, a rok później  pierwszy polski elektryczny wagon trakcyjny. Państwowa Fabryka Wagonów (PAFAWAG) szybko stała się dumą Wrocławia i całego Śląska. Maszyny i pojazdy z PAFAWAGU zrobiły zawrotną karierę. Podobnie jak przed wojną eksportowano je do wielu krajów. Do lat 80. XX wieku wrocławska fabryka, zatrudniająca 6 tysięcy osób, była największym dostawcą taboru kolejowego w Europie. 14 grudnia 1981 roku nie uruchomiono maszyn ani taśm produkcyjnych. Ludzie przyszli, ale zamiast do pracy przyłączyli się do strajku. W zjednoczonych zakładach Pafawag i Dolmel główną siedzibę miał Regionalny Komitet Strajkowy NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk. Członkowie komitetu opuścili zakład w piątym dniu stanu wojennego, gdy hale zajęły uzbrojone oddziały ZOMO. Dzisiaj dawny Linke-Hofmann-Werke/PAFAWAG pod nazwą Bombardier Transporter Polska zatrudnia dziesięć razy mniej osób niż w latach swojej świetności, będąc jednocześnie jedną z niewielu w mieście fabryk, która liczy ponad 100 lat i nadal działa w tym samym miejscu.

fot. Małgorzata Kujda

 

19. edycja Przeglądu Sztuki SURVIVAL
OPEN CALL na realizacje artystyczne

 

22.12.2020–14.02.2021
Nigdzie stąd nie pojedziecie
Kotłownia, ul. Fabryczna 14, Wrocław

> formularz zgłoszeniowy

wyślij zgłoszenie na konkurs@survival.art.pl

Zapraszamy do wysyłania propozycji realizacji artystycznych na 19. edycję Przeglądu Sztuki SURVIVAL, którego realizacja zaplanowana jest od 25 do 29 czerwca 2021 i odbędzie się w budynku kotłowni byłego Pafawagu (wcześniej fabryki Linke-Hofmann-Werke). Nigdzie stąd nie pojedziecie jest hasłem przewodnim, do którego powinny odwoływać się składane proponowane zgłoszenia.

Przesyłając propozycję prosimy, by mieć na uwadze charakter dostępnych przestrzeni; ze względu na dużą kubaturę otwartych pomieszczeń i trudność w wydzieleniu indywidualnych pomieszczeń na poszczególne realizacje, jesteśmy zainteresowani propozycjami site-specific które uważnie przyglądają się konkretnemu miejscu. Przewidujemy także wykonanie realizacji na zewnątrz budynku.

fot. Małgorzata Kujda

Artyści i artystki mają czas na składanie propozycji do 14 lutego 2021 roku, wypełniając formularz dostępny w zakładce DO POBRANIA  i odsyłając go wraz z niezbędnymi załącznikami na adres e-mail: konkurs@survival.art.pl

Po tym terminie kuratorzy Przeglądu Sztuki SURVIVAL wybiorą projekty, które zostaną zrealizowane w zaproponowanej przestrzeni.

 

SURVIVAL 19. Przegląd Sztuki | Nigdzie stąd nie pojedziecie / You ain’t going nowhere
25-29.06.2021
Kotłownia
Fabryczna 14, Wrocław

Kuratorzy: Michał Bieniek, Anna Kołodziejczyk, Małgorzata Miśniakiewicz, Ewa Pluta
Kurator Sceny Dźwiękowej: Daniel Brożek

Organizator: Fundacja Art Transparent / www.arttransparent.org

Przegląd jest współfinansowany ze środków Gminy Wrocław / www.wroclaw.pl
Partner Strategiczny: Pracownia Projektowa Maćków / www.mackow.pl 

Sprawdź miejsce na mapie