SURVIVAL 17

28.06–2.07.2019
Pod Ciśnieniem
Aleja Wiśniowa 36,  Wrocław

17. edycja SURVIVALU zlokalizowana będzie przy ul. Wiśniowej 36 we Wrocławiu, więc w budynkach dawnego Szpitala Kolejowego (przedtem Szpitala Żydowskiego), i skupi się na wątkach związanych z uzdrawianiem tkanki urbanistycznej i architektonicznej.

W podlegającym przemianom budynkach byłego Szpitala Kolejowego ‒ a przed wojną Żydowskiego ‒ splatają się intymne opowieści z geopolitycznymi i historycznymi narracjami; odmienne perspektywy spotykają się w nieoczywistych zbieżnościach.

Utajone” oznacza to, co wstydliwe, bezpiecznie ukryte, wyparte, schowane głęboko, niedopowiedziane, popadające w niepamięć.

Utajone” to także niewidoczne procesy ‒ rozwoju choroby, nagromadzenia sekretów, rozpadu budynku, powolnego pęcznienia, stłumionego śmiechu, narastania frustracji, ukrywania prawdy, wzbierającej fali, niewidzialnych przemian.

Utajone” to termin stosowany w medycynie na określenie schorzenia, które przez długi czas pozostaje w ukryciu, wymyka się diagnozie. Szukanie tego, co się rozwija, lecz jeszcze się nie ujawniło, wykracza tu jednak poza indywidualną terapię. Dotyczy przestrzeni, historii, tożsamości, pragnień, lęków, przeszłości i przyszłości.

Utajone stara się spoglądać na to, co jeszcze wymyka się percepcji i pamięci, lecz może już niebawem się okazać.

Szpital Żydowski/Okręgowy Szpital Kolejowy

Pod koniec XIX wieku wrocławska Gmina Żydowska zdecydowała o budowie nowoczesnego szpitala, który odpowiadałby na potrzeby stale rosnącej liczby członków społeczności żydowskiej na Śląsku oraz spełniał wymogi współczesnej medycyny. Okazały zespół szpitalny, w całości (1 650 000 marek) sfinansowany ze składek społecznych został zrealizowany w latach 1901–1903 według projektu berlińskiego architekta Reinharda Herolda. Nadzór budowlany prowadzili znani wrocławscy architekci, bracia Richard i Paul Ehrlichowie.

Kompleks sześciu budynków rozlokowano na rozległej działce położonej w elitarnej, pełnej zieleni dzielnicy Krzyki. Również poszczególne oddziały szpitala otaczała zieleń, zaś na dziedzińcu wewnętrznym znajdował się park, który w połączeniu z malowniczymi elementami architektury, inspirowanymi śląskim renesansem, tworzył spokojną atmosferę sanatorium. Już w momencie budowy był to najnowocześniejszy szpital we Wrocławiu i drugi co do wielkości szpital żydowski w Niemczech. Sale chorych rozplanowano tak, aby ułatwić komunikację wewnętrzną oraz dostarczyć pacjentom jak najwięcej światła i świeżego powietrza. Chorzy mogli również korzystać z tarasów do leżakowania. Antyseptyczne sale operacyjne wyposażono według zaleceń Jan Mikulicza-Radeckiego, światowej sławy chirurga. W jednym z pomieszczeń szpitala znajdowała się synagoga dla personelu oraz pacjentów. W późniejszych latach szpital nieznacznie rozbudowano, m.in. w 1927 roku otwarto w nim pierwszą we Wrocławiu pracownię rentgenologiczną. W połowie lat 30. XX wieku jego wszystkie oddziały mogły pomieścić prawie 400 łóżek (leczenie, niezależnie od wyznawanej wiary czy pochodzenia, finansowali prywatni darczyńcy), co czyniło go wówczas jedną z największych wrocławskich lecznic.

W szpitalu pracowało wielu wybitnych lekarzy, m.in. prof. Georg Gottstein, dr Siegmund Hadda. Wśród nich był także słynny Ludwig Guttmann (ur. 1899 w Toszku), neurochirurg, który po wyjeździe do Anglii był zagorzałym propagatorem sportu osób niepełnosprawnych oraz twórcą paraolimpiady. Za swoje zasługi w 1966 roku otrzymał od królowej brytyjskiej tytuł szlachecki. Tuż przed wyjazdem z Wrocławia, w trakcie nocy kryształowej, Guttmann przyjął na oddziały Szpitala Żydowskiego, którym wówczas kierował, ponad 60 „pacjentów”, wpisując w ich karty fikcyjne choroby. W ten sposób uratował te osoby przed więzieniem lub deportacją do obozów. 

W 1939 roku władze hitlerowskie zarekwirowały szpital i przeznaczyły go na cele wojskowe. Podczas II wojny światowej w czasie oblężenia Wrocławia szpital uległ poważnemu zniszczeniu. Po wojnie ocalałe budynki przejęły Polskie Koleje Państwowe. Wyremontowany i rozbudowany o nowe obiekty szpital, pod nazwą Okręgowy Szpital Kolejowy, otworzył w 1970 roku sam premier Piotr Jaroszewicz. W późniejszych latach szpital zasłynął m.in. z oddziału chirurgii plastycznej, gdzie dokonano pierwszej w kraju rekonstrukcji piersi z płata z brzucha i pierwszych operacji zmiany płci. W 2015 roku szpital ostatecznie zamknięto.

Piątek, 28 czerwca:

19.00  Wernisaż

19.00  Irmina Rusicka, Kasper Lecnim, Jeszcze szybciej, jeszcze wyżej, jeszcze mocniej, performans na terenie całego Przeglądu

19.00  Grupa Zapora, Porazol, lek na całe zło, performans, działanie ciągłe

19.00  Patryk Różycki, Pokój do szukania siebie, performans, działanie ciągłe

20.00  Młode Suki, Oto wybiła godzina śmierci siurka smętnie pałętającego się w piżamce, performans (nr 30 na mapie)

20.30  Jerzy Kosałka, odsłonięcie tablicy pamiątkowej

21.00  Great Love Collective, Ruts, performans, działanie ciągłe

22.00  Dylan Kerr, Árcze n-Athasz, 2019, performans

23.00  Młode Suki, performans

 

Sobota, 29 czerwca: 11.00-24.00

12.00  Oprowadzenie kuratorskie dla osób niesłyszących, prowadzenie: Ewa Pluta, start: wejście od al. Wiśniowej 36, zapisy: e.pluta@survival.art.pl

12.00  Młode Suki, performans

14.00  Zwiedzanie w ramach projektu „Sztuka Aktywności”, Stowarzyszenia Świat Nadziei / Galeria ArtBrut – integracja i sztuka, start: wejście od al. Wiśniowej 36

14.00  Bouke Groen, Wydźwięki / Overtone, performans, we współpracy z Chórem Kameralnym Politechniki Wrocławskiej, start: wejście od al. Wiśniowej 36, zapisy: overtones@survival.art.pl

15.00  Grupa Zapora, Porazol, lek na całe zło, performans, działanie ciągłe

16.00  Dog Walk – wille kolekcjonerów, historyczny spacer z psami po osiedlu Borek prowadzenie: Ewa Pluta, Muzeum Miejskie Wrocławia, start: Park Południowy, taras przy stawie

16.00  Bouke Groen, performans, start: wejście od al. Wiśniowej 36, zapisy: overtones@survival.art.pl

16.30  Młode Suki , performans

17.00  Oprowadzanie kuratorskie po wystawie, prowadzenie: Michał Bieniek, start: wejście od al. Wiśniowej 36

20.00  Młode Suki, performans

22.00  Live act – muzyka i wideo na żywo, pokaz studentów Pracowni Mediów Elektronicznych ASP Wrocław (prowadzacy prof. W. Pukocz, as. K. Lecnim): Anna Kacprzak, Elena Yarova, Alicja Saternus, Jakub Wojtyniak, muzyka: Michał Sikorski – basklarnet, elektronika Karol Graczyk – klarnet, ok. 45 min

23.00  Młode Suki, performans

 

Niedziela, 30 czerwca: 11.00-24.00

12.00  Bouke Groen, performans, start: wejście od al. Wiśniowej 36, zapisy: overtones@survival.art.pl

13.00  Oprowadzanie kuratorskie w j. angielskim, prowadzenie: Arda van Tiggelen, start: wejście od al. Wiśniowej 36

16.00  Bouke Groen, performans, start: wejście od al. Wiśniowej 36, zapisy: overtones@survival.art.pl

16.00  Oprowadzanie historyczne po budynku Szpitala Żydowskiego/Kolejowego, prowadzenie: Ewa Pluta, Muzeum Miejskie Wrocławia, start: wejście od al. Wiśniowej 36

17.00  Oprowadzanie kuratorskie po wystawie, prowadzenie: Małgorzata Miśniakiewicz, start: wejście od al. Wiśniowej 36

19.00  Debata „Od-nowa – o architekturze i jej przemianach”, prowadzanie dr Piotr Jakub Fereński (sala debat)

 

 Poniedziałek, 1 lipca 11.00-22.00

13.00  Oprowadzanie po wystawie dla rodziców z małymi dziećmi z cyklu Baby Art Walk! (BAW!), prowadzenie: Karolina Bieniek, start: wejście od al. Wiśniowej 36

16.00  Śladami artystów – oprowadzanie po Cmentarzu Żydowskim, prowadzenie: Ewa Pluta, Muzeum Miejskie Wrocławia, start: wejście na Cmentarz, ul. Ślężna 37/39, zapisy: kzakrzewska@mmw.pl

17.00  Oprowadzanie kuratorskie po wystawie, prowadzenie: Anna Kołodziejczyk, start: wejście od al. Wiśniowej 36

20.00  Nowe Horyzonty na SURVIVALU prezentują „Chore Ptaki Umierają Łatwo” (2013) reż. Nicholas Fachler, 1 godz. 32 min. (sala debat)

 

Wtorek, 2 lipca, 11.00-22.00

16.00  Oprowadzanie kuratorskie dla seniorów po wystawie, prowadzenie Ewa Pluta, start: wejście od al. Wiśniowej 36

17.00  Oprowadzanie kuratorskie po wystawie, prowadzenie: Małgorzata Miśniakiewicz, Anna Kołodziejczyk, Michał Bieniek, start: wejście od al. Wiśniowej 36

18.00  Debata „Młodzi mówią – o starcie i sytuacji młodych w świecie sztuki”, z udziałem: Grupy Jest, Cave, Kamy Wróbel, Irminy Rusickiej, Kaspra Lecnima, Karoliny Balcer oraz Agnieszki Obszańskiej, prowadzenie: TAK JAKBY GRUPA (sala debat)

20.00 Wręczenie Nagrody Publiczności (sala debat)

  1. Irmina Rusicka + Kasper Lecnim, Jeszcze szybciej, jeszcze wyżej, jeszcze mocniej / Even Faster, Even Higher, Even Stronger, wideo, performans / video, performance
  2. Konrad Peszko, Na chwilę / for a Moment, wideo / video, 1’40”
  3. Natalia Papaeva, Próżnia/ Vacuum, wideo / video, 5’56”
  4. Agnieszka Mastalerz, H (rekonstrukcja pozycji) / H (Reconstruction of the Position), wideo / video, 8’42”
  5. Beniamin Głuszek, Struny snu – muzyka na EEG solo / Sleep strings – music for solo EEG, instalacja dźwiękowa / sound installation, (Scena Dźwiękowa / Sound Art Forum)
  6. Marta Borgosz, Patrząc‒Widzieć / Looking to See, malarstwo | painting
  7. Aleksandra Trojanowska + Beniovska, I SEE YOU, interaktywna instalacja bioaudiowizualna / interactive bioaudiovisual installation (Scena Dźwiękowa / Sound Art Forum)
  8. Inside Job (Ula Lucińska, Michał Knychaus), It Will Shift Again (Molting Stage), instalacja / installation
  9. Zofia Pałucha, Breaking Down Ideological and Social Barriers, Death as Adornment, Wyrzuty Sumienia, Body is a Straitjacket That Must be Escaped, rysunek / drawing
  10. Sil Krol, Architektura w kratkę / Checkered Architecture, interwencja / intervention
  11. Isabel Marcos, Miękkie pokoje/ Soft Rooms, instalacja / installation
  12. Pracowania Sezonowa (Paweł Szeibel, Joanna Zdzienicka, Łukasz Obałek), AROMA, instalacja / installation
  13. Karolina Balcer, Roszpunka / Rapunzel, instalacja / installation
  14. Dylan Kerr, Árcze n-Athasz, performans, instalacja dźwiękowa / performance, sound installation
  15. Agata Jarosławiec, Grzegorz Kumorek, Statek głupców / Ship of Fools, instalacja / installation
  16. Felix Müller, Johanna Eichenberg, Nikoletta Angelidou, Fathi Gasimli, Nicolas Imbert, Dylan Kerr, Symbiosis, wideo / video, 2’00”
  17. Karina Marusińska, Znieczulica / Callousness, obiekt, instalacja dźwiękowa / object, sound installation
  18. Grupa Zapora (Berenika Pyza, Olga Skliarska, Dobrawa Deczkowska, Agnieszka Horniczan, Aleksandra Zembrowska, Kamil Pytel), Porazol, lek na całe zło / Porazol, Panaceum to All Evil, instalacja, performans / installation, performance
  19. Patryk Różycki, Pokój do szukania siebie / Room for Finding Yourself, instalacja performatywna / performative installation
  20. Bouke Groen, Wydźwięki / Overtone, performans / performance, 20’00”, we współpracy z Chórem Kameralnym Politechniki Wrocławskiej / In collaboration with the Chamber Choir of Wrocław University of Science and Technology (Scena Dźwiękowa / Sound Art Forum)
  21. Horacy Muszyński, Kishonia, instalacja wideo, video installation, 22’13”
  22. Jerzy Kosałka, Siódma rocznica wydobycia utajonych kamieni / The Seventh Anniversary of the Removal of Latent Stones, instalacja, akcja / installation, action
  23. Agata Lankamer, @promisedland_75 #comingout, instalacja wideo / video installation
  24. Great Love Collective (Kamila Czosnyk, Jerzy Norkowski), Ruts, performans, wideo / performance, video
  25. Maciej Cholewa, Ojciec opowiada o supersamie / Father Talks about the Supermarket, instalacja wideo / video installation, 3’51”
  26. Agata Wieczorek, Beauty Makers, fotografie, wideo / photography, video
  27. Farnoud Fathi, Seyedbabak Modarresirohani, Amir Basij, Foroud Bayat, Babak Modarresi Rohani, Ashkan Rezvanian, Behrost Basij, Behnam Khorsandian, Armin Tajik, Amirali Monjar, Mohammad Hossein Rahmani, Immanuel, instalacja VR / VR Installation
  28. Øleg&Kaśka, Is the New World Even Possible?, instalacja / installation
  29. Agnieszka Jaworek, Sanfilippo, obiekt / object
  30. Młode Suki (Iga Świeściak, Grażyna Monika Olszewska, Jan Baszak), Oto wybiła godzina śmierci siurka smętnie pałętającego się w piżamce / Now Came the Hour of Death of the Winkle Gloomily Loitering in the Pyjamas, performans, instalacja / performance, installation
  31. Pierre Jodlowski, San Clemente, instalacja wideo / video installation, 15’00” (Scena Dźwiękowa / Sound Art Forum)
  32. Agata Kneć, Tremor, instalacja dźwiękowa / sound installation (Scena Dźwiękowa / Sound Art Forum)
  33. Monika Konieczna, Kogut mojego dzieciństwa / The Cock of my Childhood, instalacja malarska / painting installation
  34. Piotr Blajerski, PUC UNLATENT, rysunki, wideo / drawings, video
  35. C. Honghoon Chung, Alejandro Van Zandt-Escobar, Alperen Şahin, datastasis, instalacja interaktywna / interactive installation


SURVIVAL 17. Przegląd Sztuki | Utajone
28.06–2.07.2019 | Pod Ciśnieniem
Aleja Wiśniowa 36, Wrocław

Kuratorzy:
Michał Bieniek, Anna Kołodziejczyk, Ewa Pluta, Daniel Brożek, Małgorzata Miśniakiewicz, Arda Van Tiggelen

Organizator: Fundacja Art Transparent

 

 

 

Sprawdź miejsce na mapie